Ответ учителя по предмету Литература
Тарас Бульба, главный герой одноименной повести Н.В. Гоголя, считает, что смысл его жизни — служить своей вере и родине. Бульба готов умереть за друзей, Украину и за православие. Бульба очень плохо относится к полякам и бьется с ними до последней капли крови за веру, честь и казачество. Бульба давно не участвовал в военных действиях. Поэтому после приезда сыновей из бурсы, Тарас решил ехать с ними в Сечь — оплот казачества у самих границ. Там он будет жить на широкую ногу. Поехал он туда, потому что ему стала скучна жизнь дома с женой.
Но перед своим отъездом на Сечь, Тарас принимает своих сыновей. Он смеется над их одеждами как бы шутя, но на самом деле у него жесткие требования к сыновьям: “Вы должны смело стоять за веру свою и все казачество”, “Если продадитесь и измените родине, то лучше пусть вы сгинете к чертям”. Но при этом Тарас относится к своим сыновьям, как к товарищам.
Перед боем с поляками Бульба воодушевляет казаков на бой, давая им “доброго” вина и говоря речь. Этим самым Бульба настраивает казаков на бой, чтобы их не убили и они постояли за товарищество. Тарас считает, что на свете нет уз крепче, нежели уз товарищества, а русское товарищество — лучшее в мире.
Когда Бульба умирает, он заботится не о себе, а о своих товарищах. Тарас рад, что его друзья благополучно уплывают от врага. Он “жертвует” собой ради веры, земли родной и товарищей.
Образ Тараса дорог Гоголю, автор дает понять, что таких людей, как старый казак Бульба можно счесть по пальцам. Гоголь восхваляет этот образ, образ бесстрашного полковника, который борется за свою честь, веру и отчизну.
Похожие вопросы от пользователей
One day when she (leave)2 the school the chairman of the school board (come)3 up to her, «Mrs Martin, we (like)4 you (have)5 an assistant as the school (get)6 too large for one little woman. I (go)7 (meet)8 him now.» At that moment a coach (stop)9 at the gate and they (see)10 a young man (jump)11 out of it. He (look)12 strong and active. His eyes (be)13 blue, his hair (be)14 short; but his face (have)15 no expression, it was like a mask. He (introduce)16 to everybody as Charles Twing, the new assistant. The Chairman (think)17 that he never (see)18 such an expressionless face before; he was sure that as soon as Mrs Martin (look)19 at him she (send)20 him away. Mrs Martin asked Mr Twing if he (be)21 at college, and if he ever (teach)22 at a school. It turned out that he never (do)23 such things. The schoolmistress (not say)24 anything to this. She said she (expect)25 him (come)26 to the school early the next day.
The next morning when Mrs Martin came to the school the new assistant (not come)27 yet. But soon he appeared with a crowd of children. They (laugh)28 and (look)29 very happy. Mrs Martin (get)30 angry, but Mr Twing promised that he (listen)31 and (learn)32 very quickly.
A month passed. All (go)33 well in the school. Mrs Martin (begin)34 (like)35 her new assistant and they (become)36 good friends. She never (ask)37 him what he (do)38 before he (become)39 a teacher.
One day a piano (bring)40 to the school as the children (be going)41 (give)42 a concert. Mrs Martin wanted Mr Twing (do)43 something too and he (decide)44 (recite)45 a poem. While he (do)46 it at the concert a voice from the audience shouted, «Bravo, Johnny Walker!» Mr Twing’s face (become)47 white and he (go)48 «away quickly. After the concert Mrs Martin (find)49 Mr Twing in a little room. He (tell)50 her that he (be)51 a clown before he (come)52 to the school.
сру(…)-______
хри(…)-______